Pilates för dansare - del 3

2 mars 2015

Nu har vi kommit till sista delen av vår serie "Pilates för dansare". Veckans fyra övningar:
 

Övning 9: Utåtvridning, fot- & benstyrka samt bålstabilitet.

Utåtvridet: Sitt på bollen med armarna i 2:a position. Benen är böjda som i en plié. Sträck fram en fot i taget, ta hjälp av golvet, fortsätt upp i luften till 90 grader. Kom tillbaka med foten till golvet och dra kontrollerat tillbaka till utgångsposition. Växla fot.
 

Övning 10: Stretch
 

Övning 11: Utåtvridning, öppnar höfterna, förberedande för attitude.

Ligg med höfterna på bollen, ta stöd med händerna på golvet. Sträck på benen och vrid ut samt jobba med ett ben i taget: sträck upp till taket, plié (attitude), sträck osv.
Detta ska kännas i rumpan och kommer ge bättre attitude-piruetter!
 

Övning 12: Bästa all-around-övningen!

Med raka armar ta stöd med händerna på golvet. Ta bollen nära dig, med böja ben lägg fötterna på bollen. Tryck ifrån med benen ut till en planka och kom tillbaka till utgångpositionen. Tränar mage, armar, balans och ben. 

Inlägget är skrivet av Karolina. För funderingar kring inlägget och övningar mejla till karolina@dansochbalett.se


Pilates för dansare - del 2

23 februari 2015

Vad passar inte bättre än att starta upp veckan och måndagen med några pilates-övningar? Härligt att sträcka ut kroppen, få kontakt med musklerna och få känna sig stark och smidig! (Se förra inlägget 17 februari för de 4 första övningarna i serien "Pilates för dansare").

Veckans fyra övningar:

Övning 5: Benstyrka

Ligg med höfterna på bollen, ta stöd med händerna på golvet. Sträck benen och vrid ut i en 5:e posittion (korsdae fötter) samt jobba med ett ben i taget: sträck upp till taket och kontrollerat tillbaka ner.

Övning 6: Fotarbete & bålstabilitet

Parallell variant (se Ruth): Sitt på bollen med armarna i 2:a position. Benen är böjda som i en plié. Sträck fram en fot i taget, ta hjälp av golvet, dra kontrollerat tillbaka. Växla fot.

Utåtvriden variant (se Joel): Sitt på bollen med armarna i 3:e position. Bennen  är böjda som i en plié. Sträck fram en fot i taget, ta hjälp av golvet, dra kontrollerat tillbaka. Växla fot.

Övning 7: Utåtvridet benböj & balansträning

Stå bredvid pilatesbollen med utåtvridna fötter. Armar i 4:e position. Ta upp ena foten på bollen, båda benen sträckta. Böj båda benen samtidigt som du dra bollen mot dig . Gör övningen kontrollerat med knäna pekandes över tårna.

Övning 8: Mage, rygg, balans & benstyrka.

Lägg upp fötterna på bollen i en 5:e position, alltså en fot ovanpå den andra, utåtvridet. Ta stöd med armarna rakt ut till sidorna. Kom kontrollerat upp med rumpan och stanna där under hela övningen. Som  i en grand battement skjutsa iväg ett sträckt ben samtidigt som du pressar det andra benet mot bollen. Höfterna raka och kom kontrollerat tillbaka med benet som  varit upp. Byt ben.

Inlägget är skrivet av Karolina. För funderingar kring inlägget och övningar mejla till karolina@dansochbalett.se


Pilates för dansare - del 1

17 februari 2015 

Som dansare behöver man styrka, smidighet och kroppskontroll. Dessa saker är även viktiga för kroppen även om man inte dansar. I detta inlägg presenterar Karolina, danslärare vid föreningen, tillsamamns med hjälp av två elever, Ruth och Joel, en serie övningar på pilatesbollar. Så det enda du behöver är lite utrymme samt en pilatesboll och sen är det bara att köra igång arbetet för en stark och hälsosam kropp!

Här kommer de fyra första övningarna:
 

Övning 1: Ryggresning - bålstabilitet & magstyrka.

Ligg med magen/höfterna på bollen. Ta stöd med tårna i golvet, raka ben. Utgångsläget för överkroppen är rak linje och händerna bakom nacken. Fäll kontrolllerat upp och ner överkroppen.

Övning 2: Benböj & balansträning

Stå bredvid piatesbollen med parallella fötter. Armar i 2:a position. Ta upp ena foten på bollen, böjt ben samtidigt som ståbenet är sträckt. Böj på ståbenet och samtidigt låt benet putta iväg bollen och sträckas ut. Gör övningen kontrollerat med knät över tårna.
 

Övning 3: Mage, rygg & benstyrka samt balans.

Lägg upp fötterna på bollen och överkroppen ner på golvet. Ta stöd med armarna rakt ut till sidorna. Kom kontrollerat upp med rumpan och höfteran samtidigt som du trycker fötterna mot bollen. Långsamt med kontroll rulla ner tillbaka till golvet: kota för kota.
 

Övning 4: Utåtvridning, bålstabilitet & kroppskontroll (bra för Arabesque)

Sitt på bollen, mer fram än mitt på. Fötterna i 2:a position och armarna i 1:a. Sträck ut armarna i en arabesque, ena högre upp dit också blicken är och foten stannar kvar i golvet, medan andra armen är lägre ner och foten förlänger hela vägen med en pointe.

Inlägg skrivet av Karolina. För funderingar kring inlägget och övningarna kontakta via mejl karolina@dansochbalett.se.

2015 > 02

 I måndags var våra Dansspetsare på skolturné. Helt fantastiska bjöd de publiken på en dansuplevelse med totalt fyra koreografier skapade av Linn Lundmark, Kajza Rauhala och Karolina Kowalska. Nedan kan ni se lite bilder och ett filmklipp från turnén!

Dansspets är en grupp som tränar 3 gånger i veckan en klass i modern nutida, en jazz samt en balett. Om ni är nyfikna och intresserade kontakta oss så får ni veta mer om konceptet! 

 

Häng och återhämtning!
Passa på att trixa lite i väntan på nästa framträdande!
Läs hela inlägget »
Etiketter: dansspets, turne